Thursday, April 2, 2015

Jujur.Amanah.....Karma.Kifarah

Hari ni, me nak bercerita tentang 'Jujur' dan 'Amanah'....

Lately ni, banyak sangat benda terjadi dan menyebabkan me sangat kecewa.... actually, bukan terjadi kepada me pun, tapi.... terlihat depan mata sendiri bagaimana bangsa sendiri menindas bangsa sendiri untuk naik dan maju. Memalukan....dan lebih memalukan bangsa lain pula menolong bangsa kita yang ditindas tu. 

Kerja walau macammana sekalipun besarnya... jangan tamak. Allah telah menjanjikan rezeki masing-masing. Allah tak pernah mungkir janji-janjiNya. Kita kena berusaha, tapi mengikut jalan-jalan yang diredhai-Nya. Kena jujur...kena amanah. Jangan tipu... Jangan bermuka-muka. InshaAllah, Allah pasti membantu.

Tak tahu makna jujur, amanah..... google. Zaman IT dan teknologi ni semua di hujung jari anda. Walau secanggih mana pun zaman kita, jangan membelakangkan agama. Kerana Islam itu agama yang sesuai sepanjang zaman. 

Setiap apa yang kita lakukan... ingat ada pembalasan yang dijanjikan oleh Allah. Tahu definisi 'Karma' atau 'Kifarah'..? Cari.... google.

Kerana....me sudah melihat dan mendengar pelbagai balasan. Janji Allah itu pasti. Cuma cepat atau lambat. Tak kira perbuatan kita baik atau jahat. Semuanya ada pembalasan. Yang baik kita ambil....dan yang buruk itu kita elakkan. 

Me juga tak perfect...mungkin ada juga mengguriskan perasaan orang. Cuma, kita perlu berubah ke arah kebaikan untuk setiap hari...InshaAllah. Jangan tunggang terbalik solat, tetapi hati penuh titik hitam. Jangan jadi seperti itu... Dosa dengan Allah, mohon ampun dengan ikhlas, Allah akan ampunkan...Dosa dengan manusia, selagi kita tak memohon maaf, selagi itulah kita bawa... 

Senang aje.... nak maju, berusaha. Tak perlu pijak orang lain untuk kita terus maju. Jangan tamak... kita kongsi semua rezeki itu. InshaAllah.... Allah tahu.

No comments:

Post a Comment

Korang... meh la tinggalkan comment. nanti saya comment entry korang plak. ^___^ tq.