Sunday, October 28, 2012

Zakat Pendapatan

Jap tadi berbual-bual dengan en.suami. Tanya beliau mcm mane nak kira untuk zakat pendapatan...

So, here we go... Meh kita kira sama-sama......


Contoh :-

Sebagai contoh:
  • Pendapatan tahunan ialah RM26,000 (RM2,000 sebulan dan bonus satu bulan)
  • Isteri seorang = RM3,000
  • Tiada anak
  • Pemberian pada ibu-bapa sebanyak RM1,000 setahun
  • KWSP 11% bersamaan 2,860
  • Carum kat Tabung Haji (institusi yang bayar zakat) sebanyak RM50 sebulan or RM600 setahun

So, 2.5% (26,000 - 9,000 - 3,000 - 1,000 - 2,860 - 600) = Rm238.50 setaun / RM19.88 sebulan.

Ok tak? Faham tak?

Ok.... Syarat-syarat WAJIB zakat ialah :-
  • Islam
  • Merdeka
  • Milik sempurna
  • Cukup nisab (bersamaan 85 gram emas nilai semasa)
  • Cukup haul (genap setahun)
  • Niat untuk berniaga (zakat perniagaan sahaja)

(^______^)/ Saya da faham. So.............







2 comments:

  1. tahun lepas saya bayar zakat 500, thun ni maybe naik sikit sbb gaji dh naik.. saya xpernah tau camne nk kira. main agak2 je pun..
    anyway thanks ye sbb ajar cmne nk kira zakat pendapatan ni..
    ~zakat tu wajib,

    ReplyDelete
  2. Baby Comel... Saya baru nak bayar tahun ni. (^___^) tu yang study mcm mane pengiraan dia. So, sama-sama lah kita berkongsi pelajarn ni.

    ReplyDelete

Korang... meh la tinggalkan comment. nanti saya comment entry korang plak. ^___^ tq.