Monday, March 24, 2014

Hidup Ikut Kemampuan, Jangan Ikut Kemahuan...

Semalam, call ma and dengar suara ma macam menangis je. Pastu, dengar beliau cakap kurang sihat. Ma bagi the phone to abah and then, abah inform ma x sihat. Allah, hanya Dia saja yang tahu perasaan ku. Siap-siap, balik kampung.....

Sampai je, ma duduk dengan makcik kat depan. Alhamdulillah, masih kelihatan senyuman ma. Itupun da cukup menenangkan hati ni.

Bila berkaitan dengan family, hati me memang sedikit sensitif. Selagi mampu me akan cuba membahagiakan abah dan ma. Selagi me hidup, berdaya... me xnak susahkan abah dengan ma lagi. Cukup dulu mereka bersusah payah membesarkan, mendidik dan memberi me pelajaran yang cukup. Alhamdulillah... jadi nya me hari ini, berkat abah dan ma membesarkan me... 

Bukan senang untuk me jadi seperti hari ini. Me berusaha dan Alhamdulillah, boss memberi kepercayaan sepenuhnya kepada me. Alhamdulillah, me mampu menukarkan kereta abah dari kancil kepada alza. Banyak perubahan sejak me bekerja. Alhamdulillah... bukan nak bangga diri, bukan nak menunjuk-nunjuk... ini cerita benar. Mungkin boleh menjadi iktibar untuk mereka-mereka di luar sana.

Dulu, keluarga me x sesenang mana. Nak balik kampung abah kat Raub pun x mampu. Abah dengan ma ke sana sini dengan motor kriss aje. Masa tu, me sekolah asrama di Karak, Pahang. Ma dan abah datang setiap minggu. Alhamdulillah... masa ma membeli 1 lagi motor kriss, kawan beliau bertanya..."mane ko dapat duit banyak-banyak beli motor ni Kam?" ya.... me ingat lagi. orang tu jugak yang menyebarkan cerita kat kawan-kawan ma yang me belajar di univrsiti swasta, padahal me belajar di uitm s.alam. Masa me amik diploma, barulah abah dan ma mampu membeli kereta kancil untuk keluarga kami. 

Masa berlalu.... Alhamdulillah, me kini mampu membelikan abah dan ma sebuah alza. Mula-mula ma cuma mahukan myvi tapi.... myvi me da beli dan gunakan untuk ke tempat kerja.

Alhamdulillah... kini... rasanya keluarga me tak macam dulu. Prinsip me, bila me da bekerja, me mampu untuk lakukan, me akan lakukan untuk bahagiakan abah dan ma, juga adik-adik. Hidup ni biar ikut kemampuan, bukan kemahuan.... ada kereta, tapi masih minta parents bayarkan. bekerja, tapi masih meminta duit bulanan dari ayah. berniaga, tapi masih meminjam duit dari kawan-kawan. 

Pada kawan-kawan di luar sana...moga cerita me ni menjadi iktibar untuk anda semua. Biar kita bekerja sebagai kerani pun... biar kita memberi RM50 saja sebulan kepada parents kita... tapi, jangan sesekali kita meminta dari mereka lagi.

Hidup ikut kemampuan...jangan ikut kemahuan!!!!

No comments:

Post a Comment

Korang... meh la tinggalkan comment. nanti saya comment entry korang plak. ^___^ tq.