Tuesday, December 4, 2012

Jalan oOo Jalan...

Lama x meng'update' entry nih...

Nak bercerita ape pun xtau nih.. Mcm da ilang segala skill nak menulis. hehehe... (^___^) Teruk noooo... kalau mcm tu kan? hehehe...

Ok... (^___^) Kita nak bercerita pasal jalan ni... Jalan raya bersangkut paut dengan excident dan sistem AES tu haaaaa..

Jeng..jeng..jeng...

Ok!!! Sape setuju dengan sistem AES tu? lalalala...

Dari pandangan saya yang masih jauh perjalanan dan sedang belajo ni (budak sekolah lagi...) JIKA kerajaan menggunakan wang yang ada untuk memperbaiki jalan raya yang x berapa nak molek... di seluruh negara...kan bagus. Menyelesaikan segala masalah rakyat yang berkaitan dengan jalan raya tu...

Pernah dengar tak Suria.fm (time tu Linda Onn yang tengah bertugas...) dia ada cakap... "Susah nak jumpa jalan di KL yang tak berlubang terutama Jalan Ampang"... thats the point. Memang kenyataan. Bukan hanya di KL... di seluruh Malaysia. 

If... Jalan raya seluruh negara... PERFECT... xde pape kerosakan... barulah rakyat Malaysia ni tidak boleh mempertikaikan sistem tersebut. Ini.. jalan pun mcm ape ntah... ada hati nak letak sistem tu.

Salah satu function, adalah untuk mengurangkan kadar kemalangan... Tapi, jalan yang tak berapa nak molek tu pun, punca kemalangan gak... Lebih baik diperbaiki masalah yang ada.. betul x? 

Ada tak kita baca dalam paper... "Kemalangan tersebut disebabkan kerana mengelak lubang di jalan raya"... xpernah kan? selalunya... "Kemalangan berlaku disebabkan oleh pemandu hilang kawalan"... hilang kawalan kenapa? Jalan berlubang ke? Terlalu laju ke?  hehehe...

Ni... kat area Sepang tu... Jalan punyalah teruk. Padahal, seluruh dunia akan datang Sepang time ada event kat situ. Tak malu ke? Berlubang sana... berlubang sini. Haih!!! Teruk no rasanya. Malu kot...

Rasanya... lebih baik kerajaan menggunakan berjuta-juta duit tu untuk memperbaiki kemudahan-kemudahan seperti ini. Negara kita ni, baru nak bergerak maju. Tak payahlah nak berlagak sangat nak tunjuk kita ni maju sampai nak guna sistem yang ntah pape tu... padahal kemudahan yang ada pun teruk. 

Orang-orang yang berkenaan pun... baiki jalan tu pun, buatlah penuh dengan rasa tanggungjawab. Jangan nak xnak je.. (-____-)! kadang-kadang malu tengok cara diaorg buat kerja. Teruk bebeno... Bak kata orang kampung saya... "Macam menampal kudis je..." haih!!! 

Entah laaaa... Poning kepalo.



No comments:

Post a Comment

Korang... meh la tinggalkan comment. nanti saya comment entry korang plak. ^___^ tq.