Thursday, September 8, 2011

bila kita ada sifat dengki dalam diri

fuhhh.... best tak tajuk tu? ini sekadar hanya pandangan dari hati saya. rasanya sebagai manusia biasa, semua pun ada sifat dengki dalam diri memasing. tapi...hanya diri kita sendiri boleh mem'positif' atau me'negatif' kan semua itu.

sifat dengki positif... InsyaAllah, itu terbaik. sebabnya, bila kita ada sifat dengki positif tersebut, kita akan semakin berusaha untuk mencapai apa yang kita ingini. contoh paling senang, bila kita dalam satu kelas, tengok kawan-kawan dapat result lagi tinggi.... kita cemburu/dengki, kita akan fikir positif dan mula berusaha untuk menyaingi kawan-kawan kita tu. itu dikatakan sifat dengki yang positif....

tapi.......

sifat dengki negatif ni... amat buruk sifat itu. sifat dengki negatif ini kadang-kadang menyusahkan orang lain. kadang-kadang kita sanggup menjatuhkan orang lain untuk mencapai impian kita.... minta disimpangkan sifat itu dengan saya...janganlah saya ada sifat sedemikian. hidup ini umpama roda. kadang-kadang kita di atas, kadang kita di bawah. kita xtau masa akan datang. mungkin sekarang kita senang, kita kaya raya.... tapi, akan datang.... siapa yang boleh mengetahuinya kan? hanya Allah saja yang Maha Mengetahui. jika hari ini kita mempunyai sifat sebegini, mungkin hari lain, orang lain pula mempunyai sifat sedemikian. ari ini, kita jatuhkan orang lain, esok lusa, orang lain pula akan jatuhkan kita.....

setuju tak dengan apa yang saya katakan? kerana..... bukan hanya sekali, dua kali perkara ini terjadi dengan sekeliling saya... selalu terjadi. saya hanya berkongsi kisah. kerana zaman sekarang, Allah membalas cash terus di dunia... ^_^

1 comment:

  1. tetap ada dan bergantung kepada kesedaran diri individu tersebut...kalau ia terlindung oleh dengki nya maka teruklah individu tersebut

    ReplyDelete

Korang... meh la tinggalkan comment. nanti saya comment entry korang plak. ^___^ tq.